Sunt expresii binecunoscute atât pentru părinți, cât și pentru cadrele didactice. Cu toții suntem familiarizați cu apucarea și strigătul unei copil cand vrea să se joace cu o anumita jucarie pe care nu o detine. În timpul gradinitei, efortul de a-i învăța pe copii să împarta devine mult mai important decat jocul in sine.
Ca părinți, sperăm că pentru copiii noștri, „a împărți” este un act de bunătate care îi aduce împreună. Chiar și așa ”a împărți” nu este întotdeauna pe placul copiilor mici. Conceptul de a împărți lucrurile poate fi descurajant și înfricoșător.
Vă oferim aceste trei sfaturi utile pentru a vă învăța copilul să împartă:
1. Arătațile copiilor că “a împărți” poate fi distractiv.
Pentru a învăța copiii noștri să împartă în mod eficient, trebuie să le arătăm cât de distractiv poate fi! Scopul este de a evidenția actul de a împărți într-o lumină pozitivă. În timpul jocului, încercați să încorporați jocuri care gravitează în jurul muncii în echipă. De exemplu, copiii pot face echipă și pot lucra împreună pentru a finaliza un puzzle. Aceasta este o oportunitate minunată pentru copii de a lucra împreună, de a se cunoaste unul pe celălalt și chiar de a exersa să își respecte adversarul. Jocurile interactive precum Jocul de atentie, rabdare, rapiditate, sortare si indemanarede tip Montessori - Battle Building Block oferit de www.EduJucarii.ro este un instrument minunat pentru a învăța copilul să împartă. Copiii exersează să lucreze pe acceași tabla de bază, să asculte indicațiile și să lucreze în colaborare.
Acasă, părinții pot ilustra distracția și pot învața copii ce înseamnă a împărți cu ajutorul alimentelor. De exemplu, părintele și copilul pot, pe rând, să curețe o banană, să bată un ou și să piureze un avocado. Gătitul acasă este o oportunitate grozavă de a împărți mâncarea și gustările cu copilul tău. De exemplu, „Uau, pot să mănânc din sandvișul tău ?” sau „Vrei din floricele mele ? Să împărțim!" Aceste fraze simple ilustrează cât de distractiv poate fi împărțirea!
2. Folosiți un limbaj explicit pentru a-l ajuta pe copil să înțeleagă ce înseamna “a împărți”
Limbajul explicit și intenționat este adesea trecut cu vederea atunci când încearcăm să îi explicăm copilului ce înseamnă a împărți. Este firesc pentru noi, ca părinți, să intervenim și să rezolvăm o problemă înainte ca o situație să escaladeze. Data viitoare când copilul tău are o situație în care nu dorește să împartă, încearcă să folosești un limbaj explicit. De exemplu: Se pare că Issabel dorește să se joace cu blocurile, putem încerca să împărțim blocurile astfel încât să puteți juca amândoi.
Se pare că Issabel dorește să se joace cu blocurile, de ce nu jucați împreună?
Văd că te joci singur cu blocurile acum. Există un motiv pentru care nu vrei să le împarți?
Se pare că te distrezi foarte mult cu setul de bucătărie. Există vreun motiv pentru care nu vrei să te joci cu celelalte jucării?
Folosind un limbaj explicit, îl ajutați pe copil să-și exprime sentimentele în cuvinte! La această vârstă, mulți copii nu au vocabularul necesar pentru a exprima cu adevărat ceea ce simt. Cu un limbaj explicit, părinții pot evalua situația și pot încuraja împărțirea jucariilor ca opțiune viabilă.
3. Pentru a-i putea învăța să împartă este absolut necesar propriu exemplu.
Noi, ca părinți, înțelegem importanța modelării comportamentelor sănătoase. Dacă dorim să ii învățăm pe copiilor noștri să împartă, trebuie să dăm exemplu. Acasă, părinții pot „modela” voința de a împărți, generozitatea și compromisul. De exemplu, împărțirea înghețatei cu un prieten, punerea de acord cu privire la ce să vizioneze la televizor și împărțirea gustărilor.
Cu copilul dvs., puteți exersa partajarea în timpul activităților zilnice. De exemplu, În timpul activităților artistice, puteți să vă adresați copilului întrebarea: „Pot folosi o parte din acuarele? Iți mulțumesc mult pentru că ai împărțit cu mine. Asta mă face să mă simt atât de fericită! Ai vrea să-mi folosești peria?” Exersând modul în care împărțim, și copiii noștri vor fi dornici să împartă!
O altă modalitate fantastică de a-l învăța este observarea altora care împart. De exemplu, evidențiind atunci când alți 2 adulți împart. Acest lucru poate arăta ca: „Uau Ileana! Ce frumos! Ai împărțit cărțile tale cu Filip! A fost un gest generos din partea ta!”
Învățarea și practicarea propriului exemplu sunt modalități fantastice de a încuraja copii mici să împartă!
Nu forțați un copil să împartă! În schimb, creați atitudini și un mediu care să vă încurajeze copilul să dorească să împartă. Respectați posesivitatea normală a copiilor în timp ce încurajați și împărtășiți modele.